ROBOTIC PROCESS
AUTOMATION

Werkzaamheden anders inrichten 
noodzakelijk door onvoorziene omstandigheden,
digitaliseren als competitive edge, 
groeien zonder stijging van de kosten of gewoon slimmer werken. Het
zijn allemaal redenen om te weten wat
RPA is en mogelijk maakt

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Inhoud tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in de https://policies.google.com/privacy?hl=nl [Privacyverklaring). Je kunt je altijd weer afmelden voor deze [cookie-instelling] /redirect-to-page/f61f92b4-62ae-43aa-926a-767afc8239e3.

Inhoud tonen

Wat is RPA?

Bij Robotic Process Automation (RPA) denken veel mensen al gauw dat er sprake is van fysieke robots.
Bij RPA draait het echter om computer gecodeerde software, die de bediening van IT systemen en applicaties van mensen kan overnemen. Anders gezegd: repetitieve, menselijke taken worden softwarematig nagebootst, waarbij rule based processen worden geautomatiseerd. 
Dit zorgt onder de streep voor efficiëntere en effectievere processen. Het gaat bij RPA dus niet over fysieke robots, maar om het gebruik van software(bots).

Omdat RPA aansluit op het huidige IT-landschap hoeven bestaande systemen en applicaties niet of nauwelijks te worden aangepast en kan de technologie snel worden toegepast. 
De Softwarebots kunnen verschillende taken overnemen van het personeel. 
Zo is RPA software bijvoorbeeld in staat om in te loggen, data te lezen en te kopiëren of om data vervolgens in te geven in of te migreren naar andere systemen. 
Concreet kunnen bedrijven met behulp van RPA technologie bijvoorbeeld gemakkelijker facturen verwerken, bevestigingen per mail sturen, documenten overtypen of informatie ophalen.

Wat kunnen die robots dan?


RPA robots zijn in staat bijna -zo niet- alle menselijke acties na te bootsen. Ze loggen in op applicaties, verplaatsen mappen en bestanden, kopiëren en plakken, formulieren invullen, ophalen van gestructureerde en semi-gestructureerde data uit documenten, web scraping en dat is nog niet alles.


De voordelen

RPA wordt steeds vaker ingezet in organisaties in zowel de publieke als private sector, om effectiever en efficiënter te werken
en de klant meer centraal te zetten. Er zijn veel voordelen van Robotic Process Automation te noemen.
Een overzicht van de belangrijkste voordelen:

1

Kosten besparen: De inzet van RPA is goedkoper dan
een mens of het realiseren van een koppeling tussen
verschillende IT systemen.

2

RPA zorgt voor een verhoging van de kwaliteit. Mensen
zijn doorgaans eerder geneigd om fouten te maken,
zeker als hun werkzaamheden relatief eentonig of soms
zelfs geestdodend zijn. Met het gebruik van robotsoftware
neemt het aantal vergissingen af en stijgt logischerwijs de
kwaliteit van het werk, en tevens de medewerkers- en/of de
klanttevredenheid.

3

Organisaties kunnen door de inzet van RPA de
medewerkerstevredenheid verhogen, aangezien saaie
en repetitieve taken kunnen worden overgenomen.
Dat maakt dat werknemers zich vervolgens volledig op
andere werkzaamheden kunnen storten, die de meeste waarde
opleveren voor klanten en onder de streep de organisatie zelf.

4

De doorlooptijd kan met behulp van RPA verlaagd worden,
doordat robots sneller werken en niet moe worden.

5

Met RPA-toepassingen kunnen organisaties bovendien beter
opschalen, bijvoorbeeld in het geval van piekperiodes, waarbij
robots het mogelijk maken om de benodigde capaciteiten snel
op te schroeven. Hierdoor is minder tijdelijk personeel nodig,
wat zorgt voor lagere kosten.

Voorbeelden

Concrete voorbeelden van RPA handelingen in een
back-office zijn onder meer het controleren van velden of
waarden, het samenvoegen van gegevens uit verschillende
plaatsen, het geautomatiseerd aanmaken of verplaatsen
van bestanden/mappen, het gebruiken van robots voor het
aanmaken van standaardtaken en het automatisch uitvoeren
van repetitieve handelingen.

Hoe RPA toe te passen


Zodra een organisatie overtuigd is van de toegevoegde waarde die RPA kan bieden en de technologie wil implementeren, dient om te beginnen een procesanalyse plaats te vinden. Deze brengt in kaart welke processen binnen de bedrijfsvoering het beste gerobotiseerd kunnen worden. Hierbij wordt een prioritering gemaakt: 
door middel van een quick-scan kan op basis van diverse
criteria – zoals volume, foutgevoeligheid, frequentie – bepaald worden welke processen zich het beste lenen voor robotisering, en welke voordelen er naar verwachting behaald kunnen worden. Welke prioriteit er aan bepaalde processen worden gegeven hangt af van de doelstellingen van de organisatie, maar bijvoorbeeld ook van hoe complex het is om een verandering oor te voeren.
Met onze RPA-Check kan een eerste inschatting op haalbaarheid en voorbereiding gedaan worden.

.

RPA Discovery

Onbekend maakt onbemind. Daarom hebben wij de RPA Discovery ontwikkeld.
In slechts 2 uur van uw tijd gaat U van onbekend naar concrete toepassingsmogelijkheden binnen uw bedrijf.
Sterker nog, concreet en op haalbaarheid getoetst.
We leggen uit wat RPA is. Laten U ervaren wat de mogelijkheden zijn.
Wat het oplevert en welke criteria ingevuld moeten zijn.
Daarna vertalen we deze nieuwe kennis samen met U naar concreet, op haalbaarheid getoetste mogelijkheden.
Meer weten of een afspraak inplannen, neem dan contact op met:
LeanGénius via +31 (0)85 30 30 270 of e.smeets@leangenius.io

Laat een bericht achter en wij nemen contact met u op.